Waar kunnen we je mee helpen?
Waar kunnen we je mee helpen?

Waar kunnen we je mee helpen?

Mijn account

Log nu in en ontdek alles wat Tennisleraren te bieden heeft.

Inloggen

Lid worden

Ontdek nu de vele voordelen als lid van VNT!

Ontdek

Experiment: Zet je leerlingen eens in de tennis-uitgangshouding met twee voeten op de baseline en laat ze op jouw commando zo snel mogelijk naar de servicelijn sprinten.   Gaat hun eerst stap dan richting servicelijn of in tegenovergestelde richting?  Probeer dat eens uit in je eerstvolgende lessen.

Blijkbaar is in dit voorbeeld het verplaatsen van het lichaamszwaartepunt in voorwaartse richting buiten het steunvlak belangrijker dan de eerste stap in de goede richting. Je zou anders onder je lichaamszwaartepunt doorlopen en niet goed je afzet achter je lichaamszwaartepunt kunnen krijgen. Geen van je leerlingen heeft dat geleerd, niemand heeft ze dat verteld, en dat maakt dit een goed voorbeeld van impliciet leren.

Die zelfde dropstep komt bijvoorbeeld ook voor bij het snel naar links of rechts lopen vanuit die splitstep:

Een derde manier waarin de dropstep voorkomt is bij het snel herstellen na het halen van een verre bal in de hoek.

Moet je dit expliciet uitleggen aan je leerlingen of volg je liever het Handboek Prestatief Tennis stelling 19: ”Door voetenwerk te oefenen in de situaties waarin het voorkomt, wordt het sneller en motiverender ontwikkeld.  Tijdnoodsituaties (in de breedte en in de lengte van de baan) en op tempo spelen, dwingen spelers tot beter voetenwerk”?

3 antwoorden op “De dropstep (gravity-step)”

  1. Paul Honig schreef:

    Hoi Hans,

    Wederom goed punt wat je aanhaalt!
    Voetenwerk is in mijn optiek absoluut iets om zoveel mogelijk impliciet te leren. Wel is het in mijn ogen van cruciaal belang om te sturen op de onderliggende principes van goed voetenwerk welke volgens acecoach (tenniscanada) zijn: balans(overdracht), lichaamsrotatie en raakpunt (timing/spacing).

    In de praktijk zie ik telkens vloeiend en natuurlijk voetenwerk ontstaan door de spelers in bovengenoemde (open) situaties te laten trainen en te sturen op bovengenoemde principes. Terwijl het bijvoorbeeld aanleren om in te stappen (hetgeen ik zelfs bij beginners niet doe; maar slechts stuur op indraai/uitdraai lichaam waardoor de juiste standen ontstaan) zorgt er meestal voor dat ze zichzelf vanuit de hoek op slot zetten.

    Ben weer benieuwd naar de volgende link:)

    Sportieve groet,

    Paul Honig
    Insight Tennis Academy

  2. Hans Jorna schreef:

    Paul, bedankt voor je positieve reactie en aanvullingen.

  3. Frank van Oerle schreef:

    Impliciet “natuurlijk”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Link van de week archief

Aanpassingspasjes

22 oktober 2020

The body volley

15 oktober 2020

Topspin drill

8 oktober 2020

Wat een bizarre wedstrijd gisteren op Roland Garros

1 oktober 2020

Volleren doe je met je voeten

24 september 2020

Actueel

  • Tennispark te koop (Veghel)

    30/09/2020
  • Tennisleraar van het jaar 2020

    15/06/2020
  • Nieuwsbrief

    02/04/2020
Meer nieuws
Copyright © 2019 - Vereniging Nederlandse Tennisleraren - Design & Realisatie: Webheads B.V.